tisdag 7 december 2010

Nyårsafton

Julen närmar sig, men hur många hundägare gläds åt det utan att komma att tänka på nyårsafton? Jag har tidigare försökt att låtsas som ingenting inför hunden samt matat med godbitar för varje raket som firats av. Inget av det fungerade särskilt bra.

Jag läser Turid Rugaas lilla häfte "Lugnande signaler" där hon beskriver hur man kan använda hundens eget språk för att lugna den, och i år kommer jag att göra på följande sätt:
  1. Spela upp fyrverkeriljud från www.hammargrens.com lite tyst i bakgrunden redan ett par dagar efter att jag fått hem valpen (18 dec). 
  2. Sätta mig på golvet och visa valpen lite lugnande signaler: vända bort huvudet, titta nedåt, sträcka armarna framåt/nedåt samt gäspa och slicka mig om nosen. Om valpen verkar fullständigt lugn så går vi över till att fortsätta träna och leka som vanligt.
  3. Därefter höjer jag gradvis volymen (med datorn kopplad till stereohögtalarna) och upprepar proceduren. På själva nyårsafton kommer det bli raketbakgrundsljud större delen av dagen för att ta udden av tolvslaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar