torsdag 2 december 2010

Valpträning

Hur tränar man en liten valp när man aldrig har gjort det förr? Ja, nu har ju jag gjort det en gång, och då anmälde jag mig till en valpkurs samtidigt som jag försökte få valpen att kissa utomhus och komma när jag ropade. Jag lockade valpen med godisbitar för att få önskade beteenden och hon lärde sig ett och annat. Men jag menar: Hur tränar man en valp på riktigt, när man vet vad man håller på med?

Jag har läst några böcker om klickermetoden (eller operant inlärning) men framför allt surfat runt på nätet och YouTube och sammanställt ett litet valpprogram! Om allt är upplagt på ett så enkelt sätt som möjligt när valpen kommer, så är det ju bara att sätta igång, tänker jag. Första veckans program lägger jag upp här till höger, fast det är helt utformat i teorin och inte testat i praktiken ännu. Det allra, allra mesta materialet kommer från "Klickerklok" som oerhört generöst delar med sig av de mest framsynta och genomtänkta träningsmetoderna på sin blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar